logo irivision
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

راه های جلوگیری از هک دوربین مدار بسته

راه های جلوگیری از هک دوربین مداربسته

با افزایش مزایای استفاده از وای فای و فناوری های هوشمند، خطرات امنیتی نیز افزایش می یابد و خطر هک دوربین مدار بسته شما را بیشتر تهدید می کند. در سال های اخیر انواع دوربین مداربسته پیشرفت های بسیاری داشته است، اما بسیاری از این دوربین های مدار بسته به طرز نگران کننده ای در برابر حملات هکرها آسیب پذیر شده اند.

برخی از هکر ها از اکسپلویت های بسیار ساده که فقط چند دقیقه طول می کشد استفاده می کنند، در حالی که برخی از هکرها نفوذ های پیچیده تری را ترجیح می دهند. هکرها روش های متفاوتی دارند که هرکدام از آن ها می توانند راه خود را به امنیت خانه یا شبکه ی نظارت سازمانی شما باز کنند و باعث مشکلات جبران ناپذیزی برای شما بشوند. بالا بردن سطح امنیت مرحله ی اول نصب دوربین های مدار بسته می باشد؛ پس در بررسی قیمت دوربین مداربسته و خرید آن به وجود خدمات نصب و پشتیبانی شرکت مذکور نیز توجه کنید. با وجود مشکلات پیچیده ای که برای سازمان ها به دلیل پایین بودن امنیت به وجود آمده است بازهم برخی افراد سهل انگاری می کنند و به این موضوع توجهی نمی کنند.

 

2 روش هک دوربین مدار بسته
هکرها از تکنیک های بسیاری برای دور زدن پروتکل های امنیتی و دسترسی به سیستم های نظارت تصویری استفاده می کنند.

2 روش هک دوربین مدار بسته

 ما در این قسمت می خواهیم روش های هک دوربین مدار بسته را به شما بگوییم تا اطلاعات کافی در این باره داشته باشید تا بتوانید از هک اطلاعاتتان جلوگیری کنید.

رمز عبور پیش فرض دوربین مدار بسته

هک دوربین هایتان با دسترسی به شبکه ی wifi به سادگی امکان پذیر می باشد. زمانی که فردی قصد هک کردن دوربین مدار بسته ی شما را دارد کافی است با جستوجوی آدرس IP به صورت آنلاین وارد دوربین های مدار بسته ی شما بشود. هکر ها با استفاده از موتورهای جستوجویی مانند  rageip.org یا shadon.io می توانند اطلاعات IP شما را به دست بیاورند.

 

مزایای وجود دوربین مداربسته
نصب دوربین مدار بسته بیسیم برای جلوگیری از سرقت

 

هر کدام از دوربین های مدار بسته ای که تا کنون طراحی شده اند دارای یک آدرس IP می باشند که این آدرس برای هر دوربین یکتا می باشد. همچنین هر دوربینی در شرکت سازنده ی خودش دارای یک رمز عبور پیش فرض هستند که به شما توصیه می کنیم بلافاصله بعد از تهیه کردن دوربین ها رمز عبور را تغییر دهید چرا که این رمز عبور برای تمامی دوربین ها یکسان است و با یک سرچ ساده می توانید آن را پیدا کنید.

گذرواژه های پیش فرض ضعیف یا عمومی یکی از راحت ترین مسائلی است که روبروی هکر ها قرار گرفته است. به طور مثال گذر واژه هایی مانند admin یا 123456 به راحتی قابل حدس زدن هستند. بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکل سعی کنید از گذر واژه های قوی استفاده کنید و چند وقت یکبار گذرواژه ی خود را تغییر دهید.

شناسه ی کاربری

عوامل مخرب یا هکر ها بعد از اینکه نتوانستند از طریق راه اول ( پیدا کردن رمز عبور ) وارد سیستم های امنیتی شما بشوند وارد مرحله ی بعد می شوند. مرحله ی بعد یافتن شناسه ی کاربری شما می باشد. هکر ها توسط ایمیل یا شماره تلفن شما می توانند نام کاربری شما را پیدا کنند و آن ها را تغییر دهند.

 

چرا هکر ها دوربین های امنیتی را هک می کنند؟
اگر دوربین مداربسته رمز یا به‌عبارتی یک مولفه‌ی مشخص شبیه احراز هویت قوی نداشته باشد، هک کردن آن آسان می‌شود

چرا هکر ها دوربین های امنیتی را هک می کنند؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است شخصی بخواهد دوربین های مدار بسته ی امنیتی را هک کند. البته باید بدانید همه ی هکر ها برای شما مشکلات به بار نمی آورند!

هکرها به دو دسته تقسیم شده اند. اولین دسته از هکر ها هکرهای کلاه سفید می باشند. این نوع هکرها افرادی هستند که نقاط ضعف سیستم های امنیتی شما را پیدا می کنند و به مدیران و شرکت سازنده هشدار می دهند که اصلاحات را انجام دهند و امنیت دوربین های مدار بسته ی خود را تقویت کنند. بنابراین اولین دلیلی که ممکن است کسی سعی کند سیستم امنیتی دوربین شما را هک کند، باعث کمک به تقویت آن می شود.

نوع دوم از هکر ها که به هکرهای کلاه سیاه معروف هستند به دنبال هک دوربین های امنیتی می باشند تا به پردازنده های فوق العاده قدرتمند دسترسی پیدا کنند. در اصل آن ها می خواهند از قدرت پردازنده های درون دوربین ها به عنوان یک ابزار استفاده کنند.

در سال های اخیر بسیاری از دستگاه های لینوکس تعبیه شده هک شدند تا از پردازنده های آن برای استخراج بیت کوین استفاده شود. البته این را باید بدانید این حمله ها مستقیم نیستند و شرکت یا فردی که ازدوربین ها استفاده می کنند ممکن است با نقص داده ها مواجه نشود. اما با این حال منابع آن ها توسط فرد دیگر استفاده می شود.

برخی دیگر از هکر ها ممکن است بخواند به اسرار تجاری یک شرکت دسترسی پیدا کنند، یا ممکن است به دنبال اطلاعات شخصی کارکنان یک شرکت باشند تا از این اطلاعات سوء استفاده کنند. این نوع حمله ی هکر ها نوع مستقیم آن هستند که خطرات جبران ناپذیری را ایجاد می کنند.

 

اگر دوربین مدار بسته ی هک شود چه اتفاقی می افتد؟
از دوربین‌های تولیدکنندگان معتبر و دوربین‌هایی با رمزگذاری سطح بالا، استفاده کنید.

اگر دوربین مدار بسته ی من هک شود چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است شما متوجه نشوید که دوربین مداربسته ی تان هک شده است، مگر اینکه دوربین بدون انجام کاری شروع به حرکت کند یا صدایی از میکروفون  به گوش برسد. به هر حال تاثیر یک حمله ی هکری می تواند ویرانگر باشد. از نفوذ به حریم خصوصی شما تا به خطر افتادن سایر دستگاه های متصلی که در خانه یا محل کارتان دارید.

هک دوربین مدار بسته و جاسوسی خانه هوشمند

هر جایی که دوربین ها نصب باشند مانند دوربین مداربسته برای خانه، هکر ها می توانند آن جا باشند حال یک جلسه ی مهم کاری باشد یا یک مهمانی خانوادگی. هکر ها به راحتی می توانند فعالیت های شما را توسط این دوربین ها به راحتی چک کنند و جاسوسی شما را بکنند حتی اگر دوربین های شما دارای میکروفون باشند، می توانند از طریق دستگاه با شما صحبت کنند.

بهره برداری از شبکه ی خانگی

اگر دوربین بی سیم شما فاقد امنیت اولیه باشد و به شبکه خانگی شما متصل باشد می تواند به دستگاه های دیگر مانند کامپیوتر یا گوشی های هوشمند شما وارد شود و شما را در معرض خطر قرار دهد.

هک دستگاه ضبط دوربین(DVR)

هک شدن دستگاه DVR ممکن است به دسترسی غیرمجاز به سیستم و تغییر تنظیمات و عملکرد آن توسط هکرها منجر شود. DVR یک دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال است که برای ضبط و نگهداری تصاویر ویدیویی استفاده می‌شود.

هک شدن دستگاه DVR می‌تواند منجر به مشکلات جدی امنیتی شود. با دسترسی غیرمجاز به DVR، هکرها ممکن است اطلاعات حساس را به دست آورده و در صورت نیاز از آنها سوءاستفاده کنند. همچنین، آنها می‌توانند تصاویر ضبط شده را تغییر دهند یا حذف کنند و در نتیجه داده‌های مهم را نابود کنند.

یکی از روش‌های رایج برای هک شدن DVR، استفاده از ضعف‌های امنیتی نرم‌افزاری است. اگر DVR از نسخه نرم‌افزاری قدیمی یا آپدیت نشده استفاده می‌کند، آسیب‌پذیری‌های امنیتی وجود خواهد داشت که هکرها می‌توانند از آنها بهره‌برداری کنند و به سیستم دسترسی یافته و کنترل آن را در دست بگیرند.

یک راه دیگر برای هک شدن DVR، حملات به رمز عبور مدیریتی است. هکرها ممکن است با استفاده از نرم‌افزارهای خاص و ترکیب‌های مختلف، تلاش کنند تا رمز عبور مدیریتی را برای ورود به سیستم حدس بزنند. اگر رمز عبور ضعیف و قابل حدس باشد، احتمال ورود آنها به سیستم بالا خواهد بود.

همچنین، برخی از DVRها ممکن است از پورت‌های شبکه باز و قابل دسترسی برای همگان استفاده کنند، و این امر نقطه ضعفی را برای هکرها ایجاد می‌کند. آنها می‌توانند از طریق پورت‌های باز به سیستم دسترسی پیدا کرده و کدها و تنظیمات را تغییر دهند یا نرم‌افزارهای مخرب را نصب کنند.

به منظور جلوگیری از هک شدن DVR، مهم است که تنظیمات امنیتی مناسب را بر روی دستگاه پیکربندی کنید. این شامل تغییر رمز عبور مدیریتی به یک رمز عبور قوی و پیچیده، به‌روزرسانی نرم‌افزار به آخرین نسخه، استفاده از پورت‌های امن و محدود شده، و فعال سازی امکانات امنیتی مانند رمزنگاری داده‌ها می‌شود.

در نهایت، برقراری یک شبکه محافظتی موثر می‌تواند به امنیت DVR کمک کند. این شامل استفاده از فایروال، نرم‌افزارهای ضد ویروس و مانیتورینگ مداوم سیستم برای تشخیص و پیشگیری از هرگونه فعالیت غیرمجاز است. همچنین، نصب به‌روزرسانی‌های امنیتی جدید و مرتب بر روی DVR و سایر دستگاه‌های مرتبط نیز بسیار اهمیت دارد.

چگونه از از هک شدن دوربین مدار بسته جلوگیری کنیم؟

اولین کاری که باید انجام دهید راه اندازی و نصب درست دوربین های شبکه می باشد. از موارد دیگری که باید به آن دقت کنید عبارت اند از:

  • تنظیم رمز عبور قوی ( از رمز هایی استفاده کنید که به راحتی قابل حدس زدن نیستند)
  • هوشمندی درباره ی ایمیل هایی که باز می کنید
  • محافظت از اطلاعات شخصی
  • استفاده از شبکه های مختلف
  • استفاده از شبکه ی خصوصی مجازی
  • به طور دائم به روز رسانی های دستگاهتان را بررسی کنید
  • تنظیم احراز هویت دو مرحله ای
  • اگر شک دارید که دوربین شما هک شده است آن را خاموش کنید
  • داده های خود را حذف کنید

تغییر پورت پیش فرض برای جلوگیری از هک دوربین مدار بسته

تغییر پورت پیش‌فرض یک دوربین مداربسته به یک پورت دیگر می‌تواند یک اقدام مبتنی بر امنیت باشد، اما باید در نظر داشت که این تنها یک لایه از امنیت است و نباید به عنوان تکنیک اصلی برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته استفاده شود. در زیر توضیحات بیشتری درباره این موضوع آورده شده است:

تغییر پورت پیش‌فرض

برخی از دوربین‌های مداربسته دارای پورت‌های پیش‌فرضی برای دسترسی به وب‌ویو یا وب‌پنل تنظیمات هستند. این پورت‌های معمولاً در مستندات دستگاه مشخص شده‌اند. با تغییر پورت پیش‌فرض به یک پورت دیگر، می‌توان در مقابل تلاش‌های اسکن و حملات از طریق پورت‌های معمول حمله کننده مقاومت کرد.

پیکربندی امنیتی دوربین

به جای تنها تغییر پورت پیش‌فرض، مهم است که تمامی تنظیمات امنیتی موجود برای دوربین مداربسته را تنظیم کنید. این شامل تنظیم یک نام کاربری و رمز عبور قوی برای دسترسی به وب‌پنل دوربین، غیرفعال کردن تنظیمات غیرضروری و بستن پورت‌های غیرلازم به شبکه است.

Firewall

راه‌اندازی یک فایروال برای محافظت از دسترسی به پورت‌های دوربین از شبکه‌های بیرونی می‌تواند به افزایش امنیت کمک کند. فایروال می‌تواند ترافیک ورودی و خروجی را مدیریت کند و دسترسی به پورت‌های حساس را محدود کند.

به‌روزرسانی نرم‌افزار

اطمینان حاصل کنید که نرم‌افزار دوربین مداربسته شما به‌روز باشد. تولیدکنندگان به طور دوره‌ای به‌روزرسانی‌ها را ارائه می‌دهند که ممکن است شامل بهبودهای امنیتی باشند.

شبکه امنیتی

از مزایای شبکه‌های مجازی خصوصی (VPN) برای دسترسی به دوربین‌های مداربسته استفاده کنید. این می‌تواند به ایجاد یک لایه اضافی از امنیت در ارتباطات شما کمک کند.

مدیریت فیزیکی

دسترسی فیزیکی به دوربین‌های مداربسته نیز باید محدود شود. مطمئن شوید که فیزیکی دستگاه‌ها در محیط‌های امن و محافظت شده قرار دارند.

خلاصه‌اش، تغییر پورت پیش‌فرض یک اقدام مفید در جهت افزایش امنیت دوربین مداربسته است، اما به تنهایی کافی نیست. انجام تمامی اقدامات امنیتی مذکور، به همراه آگاهی از تهدیدات امنیتی ممکن است به شما کمک کند تا امنیت دوربین مداربسته‌تان را بهبود بخشید.

سخن پایانی

حتی بهترین برند دوربین های مدار بسته می توانند دارای نقص های امنیتی باشند و هک دوربین مدار بسته توسط برخی هکر ها ماهر انجام شود. اما سال های اخیر این نقص ها بسیار کم شده است. اما وجود این نقص ها به این معنا نیست که افراد و شرکت ها از دوربین های مداربسته ی جدید و به روز استفاده نکنند. بی توجهی به این مسئله موجب حملات بیشتر هکر ها می شود. هرچقدر شما از محصولات به روز و با امنیت بیشتر استفاده کنید خطرات امنیتی کمتر شما را تهدید می کند

اگر به فکر نصب دوربین های مدار بسته ی جدید برای کسب و کار یا منزلتان هستید با کارشناسان نمایندگی دوربین مداربسته آیریویژن تماس بگیرید تا پاسخ تمام سوالات امنیتی خود را دریافت کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *