دوربین مداربسته آیریویژن
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

تکنولوژی IP P2P  و IP استاتیک

تکنولوژی در حال تغییر و تحول روزافزون است و یکی از نمونه‌های برجسته آن، دوربین‌های مداربسته هستند. حضور دوربین‌های مداربسته در اماکن مختلف از جمله خانه‌، محل کار، مدارس و فضاهای عمومی، امنیت و نظارت را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. این دوربین‌ها با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، به ما امکان می‌دهند تا به صورت زنده (آنلاین) یا ضبط شده، تصاویر و ویدیوهایی از محیط‌های مختلف را مشاهده کرده و آن‌ها را ذخیره نماییم. این امر علاوه بر افزایش امنیت، به مدیران و مالکان امکان مدیریت بهتر و کارآمدتر اماکن خود را می‌دهد. به طور کلی، حضور دوربین‌های مداربسته، یکی از نمادهای پیشرفت تکنولوژی در زمینه امنیت و نظارت است که به جامعه کمک می‌کند تا از منابع خود بهتر بهره ببرد و زندگی را راحت‌تر و امن‌تر سازد. قابلیت‌های بسیاری به دوربین‌های مداربسته افزوده شده و آگاهی از این قابلیت‌ها کارایی آنها را افزایش می‌دهد. در ادامه این متن به معرفی تکنولوژی IP P2P  و IP استاتیک در دوربین‌های مداربسته (CCVT) می‌پردازیم.

دوربین IP P2P چیست و چگونه کار می‌کند؟ |تکنولوژی IP P2P  و IP استاتیک|

با دوربین‌های IP P2P، می‌توانید از راه‌اندازی بدون دردسر) یک کد (QR و مشاهده آسان از راه دور (با یک کلیک) در تلفن هوشمند، مک یا ویندوز خود لذت ببرید.

در ادامه این مقاله به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت:

دوربین‌ IP P2P  چیست و چگونه کار می‌کند؟

به بیان ساده، دوربین P2P یک دوربین تحت شبکه IP است که از فناوری شبکه  P2P  برای ساده کردن ارتباط بین دوربین‌های امنیتی IP و تلفن هوشمند یا رایانه شخصی شما هنگام مشاهده فید دوربین به صورت محلی و از راه دور استفاده می‌کند.

تکنیک P2P در دوربین‌های مداربسته به عنوان یک روش مبتنی بر شبکه برای اتصال دوربین به اینترنت و دسترسی به تصاویر و ویدیوها از راه دور استفاده می‌شود. این تکنیک امکان اتصال دوربین به اینترنت بدون نیاز به پورت‌های خاص و یا پیکربندی پیچیده را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، با استفاده از تکنیک P2P، کاربران می‌توانند به راحتی از طریق یک نرم‌افزار مخصوص به تصاویر و ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته خود دسترسی داشته باشند. و آنها را بررسی نمایند.

این تکنیک با استفاده از یک سرور واسط P2P به نام ” P2P سرور “که وظیفه تسهیل ارتباط میان دستگاه مبدأ (دوربین) و دستگاه مقصد (تلفن همراه یا کامپیوتر کاربر) را دارد، عمل می‌کند. هنگامی که یک کاربر درخواست دسترسی به تصویر دوربین را ارسال می‌کند، سرور P2P از طریق یک شناسه منحصر به فرد (که معمولاً یک کد  QR است) با دستگاه مبدأ ارتباط برقرار می‌کند و اطلاعات مورد نیاز برای اتصال را ارسال می‌کند. سپس دستگاه مقصد از این اطلاعات برای برقراری اتصال مستقیم به دوربین استفاده می‌کند، بدون اینکه نیاز به ارتباط مستقیم با شبکه محلی یا پیکربندی پیچیده وجود داشته باشد.

به این ترتیب، تکنیک P2P به کاربران امکان می‌دهد به راحتی و با امنیت بالا به دوربین‌های مداربسته خود دسترسی داشته باشند و تصاویر و ویدیوها را بدون نگرانی از مسائل امنیتی یا پیکربندی پیچیده شبکه بررسی و کنترل نمایند.

هر دوربین امنیتی P2P یا ضبط کننده ویدئوی شبکه (NVR) با یک شماره شناسه منحصر به فرد (UID) ثبت شده و یکپارچه شناسایی می‌شود؛ که برای پینگ سرور P2P (صرفا برای اتصال، نه یک پروکسی) از طریق شبکه استفاده می‌شود.

هنگامی که دوربین P2P به برنامه یا نرم‌افزار دوربین IP P2P متصل شد، می‌توانید ویدیوهای زنده را از دوربین امنیتی IP P2P در زمان واقعی حتی در خارج از خانه یا شبکه محلی (LAN) مشاهده کنید.

نکته قابل توجه این است که دوربین‌های آنالوگ برخلاف دوربین‌های P2P مجهز به تکنولوژی پیشرفته P2P نیستند و فقط تصاویر را به DVRها ضبط و ارسال می‌کنند. اکثر دستگاه‌های DVR این روزها دارای یک سیستم P2P داخلی هستند تا به راحتی از خارج از شبکه به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

ویژگی‌های دوربین‌ IP P2P

قبل از آمدن دوربین‌های شبکه IP P2P، تنظیمات مشاهده از راه دور در دوربین‌های نظارتی یک سردرد بزرگ بود؛ که شامل تنظیمات روی دوربین، نیاز به سرور DDNS، ارسال پورت یا نقشه پورت روی روتر، بهینه سازی با فایروال شبکه و… است.

با این حال، فناوری شبکه P2P همه چیز را بسیار ساده‌تر از پیش می‌کند! به غیر از راه‌اندازی ساده دوربین IP P2P، مزایای بسیاری از فناوری شبکه P2P وجود دارد که در زیر به برخی از مزایای اصلی اشاره می‌کنیم:

  1. راه‌اندازی آسان دوربین IP P2P، بدون پیکربندی

فناوری شبکه P2P با مشکلاتی مقابله می‌کند که مدت‌هاست بسیاری از دوربین‌های IP غیر P2P را درگیر کرده است.

به عنوان مثال، کاربران برای مشاهده ویدئوهای دوربین IP در خارج از شبکه خانگی یا از راه دور بر روی تلفن همراه، لپ تاپ یا رایانه شخصی، هوش خود را در راه‌اندازی DDNS یا ارسال پورت به کار می بردند.

امروزه، چنین تنظیمات پیچیده‌ای برای دوربین IP P2P وجود ندارد، زیرا دوربین‌های امنیتی IP P2P/NVR از قبل پیکربندی شده‌اند.

  1. مشاهده آسان از راه دور

به لطف اتصال ساده بین دوربین‌های P2P و تلفن هوشمند/ رایانه شخصی/ مک، مشاهده از راه دور را تسهیل می‌کنند و مشکلات و سوالات رایجی مانند:

  • «آیا وقتی خارج از شبکه خانگی هستم می‌توانم به دوربین مداربسته خود در اینترنت دسترسی داشته باشم؟»
  • “آیا می‌توانم دوربین خود را در حین کار یا خارج از کشورم مشاهده کنم؟”

را برطرف می‌کنند.

با استفاده از برنامه دوربین IP P2P (iOS و Android) و نرم‌افزار، می‌توانید ویدیوهای زنده را از دوربین‌های P2P به راحتی در زمان واقعی مشاهده و پخش کنید.

توجه داشته باشید که نمی‌توانید دوربین‌های IP P2P را در مرورگرهای وب بدون ارسال پورت از راه دور مشاهده کنید؛ زیرا اکثر مرورگرهای وب با زیرساخت فناوری P2P داخلی هماهنگ نیستند.

  1. پخش آسان ویدئو

علاوه بر این، حتی می‌توانید از راه دور فیلم‌برداری کنید و فیلم دوربین P2P را روی کارت SD یا NVR از راه دور از طریق نمایشگرها و نرم‌افزار دوربین IP P2P ذخیره کنید.

حتی زمانی که شما از نظر فیزیکی آنجا نیستید؛ می‌توانید ویدیوهای تاریخی دوربین‌های وای‌فای P2P را پخش کنید تا مطمئن شوید هیچ جزئیاتی را از دست نداده‌اید.

  1. دسترسی به دوربین‌های P2P از طریق چندین دستگاه به صورت همزمان

دوربین‌های IP P2P همچنین به شما امکان می‌دهند به طور همزمان در چندین دستگاه مانند تلفن هوشمند، لپ‌تاپ یا مک خود به تماشای زنده بپردازید.

این بدین معناست که نه تنها شما، بلکه اعضای خانواده‌تان نیز می‌توانند به دوربین IP خانگی P2P خود به طور همزمان دسترسی داشته تا شاهد فید زنده باشند.

  1. انتقال/ عملکرد پایدار

از آن‌جایی که شبکه‌های P2P بسیار پایدار هستند، می‌توانید دوربین‌های P2P IP HD را در تلفن هوشمند یا Windows /Mac خود مشاهده کنید؛ بدون اینکه دائماً از تأخیر قابل توجه ویدیو یا شکست اتصال رنج ببرید.

مقایسه دوربین‌های IP P2P در مقابل دوربین‌های امنیتی سنتی

تفاوت بین دوربین‌های IP P2P و دوربین‌های امنیتی سنتی حمل و نقل پورت چیست؟ آیا دوربین‌های IP P2P از نظر عملکرد از دوربین‌های نظارت سنتی پیشی می گیرند؟ در ادامه به مقایسه این دو نوع دوربین می‌پردازیم:

ویژگی‌های دوربین‌های IP با سیم و بی سیم P2P:

  • راه‌اندازی آسان دوربین IP P2P از طریق اسکن کد QR
  • بدون نیاز به تنظیم حمل و نقل پورت
  • بدون نیاز به سرور DDNS
  • دوربین‌های P2P می‌توانند از هر جایی به اینترنت متصل شوند.
  • به اتصالات ایمن بین دوربین‌های P2P و مشاهده کلاینت با جریان‌های رمزگذاری‌شده اجازه دهید.
  • انتقال تصویر پایدار
  • یکی از مزایای P2P این است که نیازی به پرداخت هزینه برای سرور ابری ندارید. همچنین، اتصال P2P ایمن تر است؛ بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از سیستم های امنیتی از P2P استفاده ‌کنند.

دوربین‌های IP حمل و نقل سنتی:

  • نیاز به استفاده از سرور DDNS
  • باید پورت فوروارد یا نگاشت پورت را انجام دهید.
  • سرویس DDNS پایدار نیستو
  • فایروال ها باید غیرفعال شوند؛ چرا که شبکه شما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

نحوه استفاده از پخش ویدیوی P2P برای دوربین‌های مداربسته

در دنیای امروزی که تکنولوژی و فناوری پیشرفته است، طبیعتاً انتظار دارید که قابلیت نظارت تصویری از راه دور را از رایانه یا تلفن هوشمند خود داشته باشید. به لطف اینترنت اشیا (IoT)، می‌توانید این کار را انجام دهید. اما در اکثر سیستم‌های نظارت اینترنت اشیا، راه‌اندازی ارتباط از راه دور بین دوربین و دستگاه گیرنده به تلاش زیادی نیاز دارد.

اکنون می‌توانید از سیستم P2P برای اتصال مستقیم دستگاه‌هایی مانند رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند با دوربین‌های امنیتی استفاده کنید.

تکنیک IP static چیست؟

تکنیک IP static در دوربین‌های مداربسته به عنوان یک روش پیکربندی آدرس IP  ثابت برای دوربین‌ها استفاده می‌شود؛ به جای اینکه از یک آدرس IP دینامیک (که هر بار که دستگاه اتصال به شبکه را برقرار می‌کند، تغییر می‌کند) استفاده شود. این روش برای افراد مبتدی نیز بسیار کاربردی است؛ زیرا با استفاده از آدرس IP ثابت، امکان دسترسی به دوربین از راه دور را به طرز آسانتری فراهم می‌کند و نیازی به تغییرات مکرر در تنظیمات شبکه ندارد.

یکی از ویژگی‌های مهم این تکنیک، پایداری آدرس IP است که به دوربین اجازه می‌دهد همیشه با همان آدرس در شبکه شناخته شود. این امر به کاربران امکان می‌دهد که بدون نیاز به هماهنگی مکرر با آدرس جدید، به راحتی و به صورت مداوم به دوربین خود دسترسی داشته باشند.

به طور خلاصه، تکنیک IP static برای افراد مبتدی یک راه حل ساده و کارآمد برای پیکربندی و دسترسی به دوربین‌های مداربسته است. با تضمین پایداری آدرس IP و عدم نیاز به تغییرات مکرر، کاربران می‌توانند به راحتی از این تکنیک برای مدیریت و کنترل دوربین‌های خود استفاده کنند.

مقایسه دوربین‌های P2P و IP static

دوربین‌های P2P و IP static هر دو روش‌هایی هستند که برای اتصال دوربین‌های مداربسته به اینترنت استفاده می‌شوند، اما دارای تفاوت‌های مهمی هستند:

روش اتصال

  • در دوربین‌های P2P، اتصال از طریق یک سرور واسط P2P برقرار می‌شود که اطلاعات لازم برای اتصال را فراهم می‌کند و نیازی به تنظیمات پیچیده از سوی کاربر وجود ندارد.
  • در حالت IP static، آدرس IP ثابت به دوربین اختصاص داده می‌شود و به کاربر امکان دسترسی مستقیم به دوربین را بدون واسطه می‌دهد.

پایداری آدرس IP

  • در دوربین‌های P2P، آدرس IP ممکن است متغیر باشد ولی به کمک سرور P2P، این تغییرات برای کاربر نادر است و تاثیر چندانی ندارد.
  • در حالت IP static، آدرس IP دائمی است و تغییراتی ندارد و در این حالت از پایداری و قابلیت پیکربندی آسان برخوردار است.

 سطح پیچیدگی

  • استفاده از دوربین‌های P2P برای کاربران مبتدی آسانتر است؛ زیرا نیازی به پیکربندی پیچیده و آگاهی از جزئیات شبکه وجود ندارد.
  • تنظیمات IP static نیازمند مدیریت دقیق‌تر است و ممکن است برای کاربران مبتدی یا کسانی که با مفاهیم شبکه آشنایی لازم را ندارند، چالش‌برانگیز باشد.

به طور کلی، دوربین‌های P2P برای کاربرانی که به دنبال راه حلی ساده و آسان برای دسترسی به دوربین‌های مداربسته خود هستند مناسب‌ترند؛ در حالی که تنظیمات IP static بیشتر برای کاربرانی مناسب است که به کنترل دقیق‌تر و پایداری آدرس IP نیاز دارند.

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *