logo irivision
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Ip67_IP68_IK10

رتبه IP چیست؟ |Ip67_IP68_IK10|

رتبه IP مخفف عبارت Ingress Protection است و یک معیار استاندارد بین‌المللی است که برای تعیین سطح حفاظتی دوربین‌های امنیتی و همچنین سایر دستگاه‌های الکترونیکی در برابر گرد و غبار و رطوبت استفاده می‌شود. رتبه IP معمولا با حروف “IP” و به دنبال آن دو رقم، مانند “IP67” نشان داده می‌شود.

چرا رتبه‌بندی IP برای دوربین‌های مداربسته مهم است؟ |Ip67_IP68_IK10|

دوربین‌های امنیتی باید:

  • در برابر عناصر مختلف مقاومت داشته باشند.
  • نظارت واضحی را در شرایط مختلف ارائه دهند.
  • عملکرد خود را در طول زمان حفظ کنند.

رتبه‌بندی IP نشان دهنده توانایی دوربین در تحمل چالش‌های امنیتی در فضای باز و داخلی است. در این مقاله معنی رتبه‌بندی IP در دوربین‌های امنیتی را بررسی می‌کنیم.

اجزای رتبه‌بندی IP: دو رقمی

رتبه IP از دو رقم مختلف تشکیل شده است و هر کدام معنای خاص خود را دارد.

مقاومت در برابر گرد و غبار

اولین رقم در رتبه‌بندی IP میزان محافظت در برابر اجسام جامد مانند گرد و غبار و زباله را نشان می‌دهد. از 0 تا 6 متغیر است و هر چه عدد بالاتر باشد، نشان‌دهنده محافظت بیشتر است. به عنوان مثال، “0” نشان می‌دهد که دستگاه هیچ حفاظت خاصی در برابر اجسام جامد ندارد؛ در حالی که “6” به این معنی است که دستگاه در برابر نفوذ گرد و غبار کاملاً حفاظت شده است.

برای درک بهتر این موضوع اعداد را به تفکیک، تفسیر نموده‌ایم:

“عدد 0”: در برابر تماس یا ورود اجسام جامد محافظت نمی‌کند.

“عدد 1”: محافظت در برابر اجسام بزرگتر از 50 میلی متر (مانند دست).

“عدد2”: محافظت در برابر اجسام بزرگتر از 12.5 میلی متر.

“عدد3”: محافظت در برابر اجسام بزرگتر از 2.5 میلی متر (مانند ابزار و سیم).

“عدد4”: محافظت در برابر اجسام بزرگتر از 1 میلی متر (مانند سیم‌ها و پیچ‌های کوچک).

“عدد 5”: حفاظت محدود در برابر گرد و غبار (به‌طور کامل در برابر گرد و غبار محافظ نیست).

“عدد6”: ضد گرد و غبار، محافظت کامل در برابر ورود گرد و غبار و سایر ذرات جامد.

مقاومت آب

رقم دوم در رتبه‌بندی IP میزان محافظت در برابر مایعاتی مانند آب را مشخص می‌کند. از 0 تا 9 متغیر است که اعداد بالاتر نشان‌دهنده سطح بالاتر حفاظت هستند. “0” نشان می‌دهد که هیچ حفاظتی در برابر مایعات وجود ندارد و عدد “9” به این معنی است که تجهیزات در برابر جت‌های آب با فشار بالا و دمای بالا محافظت می‌شوند.

در ادامه معنای خاص هر عدد را نوشته‌ایم:

“عدد0”: بدون محافظت در برابر مایعات.

“عدد 1”: محافظت در برابر قطرات عمودی در حال سقوط.

“عدد 2”: محافظت در برابر چکیدن آب هنگام کج شدن تا زاویه 15 درجه.

“عدد 3 “: محافظت در برابر چکیدن آب با زاویه تا 60 درجه نسبت به عمودی.

“عدد 4”: محافظت در برابر پاشیدن آب از هر جهت.

“عدد 5”: محافظت در برابر جت‌های کم فشار آب از هر جهت.

“عدد 6”: محافظت در برابر جت‌های پرفشار آب یا دریاهای سنگین.

“عدد 7”: محافظت در برابر غوطه‌ور شدن موقت در آب تا عمق 1 متر به مدت 30 دقیقه.

“عدد 8”: محافظت در برابر غوطه‌ور شدن مداوم در آب در شرایط مشخص.

“عدد 9 “: محافظت در برابر جت‌های آب با فشار و دمای بالا.

نمودار رتبه‌بندی IP برای دوربین‌های امنیتی

دوربین‌های امنیتی اغلب در شرایط محیطی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و مدل‌های مختلف با درجه‌بندی‌های خاصی برای نشان دادن مقاومت آنها در برابر گرد و غبار و آب ارائه می‌شود. محدوده متداول رتبه‌بندی IP برای دوربین‌های امنیتی از IP65 تا IP68 است. جدول زیر شامل برخی از رتبه‎بندی‌های IP استاندارد برای دوربین‌های امنیتی است.

رتبه IPمشخصهسناریوی کاربردی
IP20بدون محافظت در برابر گرد و غبار و آباستفاده در محیط‌های داخلی، محیط‌های کنترل‌شده و خشک بدون قرار گرفتن در معرض آب یا گرد و غبار.
IP65ضد گرد و غبار است و می‌تواند در برابر باران و رطوبت مقاومت کند اما نباید در آب غوطه‌ور شود.استفاده در فضای باز و به دور از جت‌های آب پرفشار.
IP66در برابر گرد و غبار مقاوم است و در مقایسه با IP65 محافظت کمی در برابر آب ایجاد می‌کند.مناطقی که ممکن است در معرض اسپری آب یا باران شدیدتر قرار گیرند.
IP67ضد گرد و غبار است و قابلیت تحمل غوطه‌ور شدن موقت در آب تا عمق 1 متر به مدت 30 دقیقه را دارد.مکان‌هایی که ممکن است در معرض باران شدید یا پاشیدن باران قرار گیرند.
IP68ضد گرد و غبار است و می‌توان آن را به طور مداوم در شرایط مشخص در آب غوطه‌ور نمود.این نسخه از IP ها می‌توانند شرایط آب و هوایی شدید را مدیریت کنند.

 

چرا رتبه‌بندی IP برای دوربین‌های امنیتی مهم است؟

رتبه‌بندی IP توانایی دوربین در تحمل شرایط محیطی و حفظ عملکرد قابل اعتماد را مشخص می‌کند. این رتبه‌بندی‌ها برای دوربین‌های امنیتی به دلایل زیر مهم هستند:

محافظت در برابر گرد و غبار و آب

اغلب مردم از دوربین‌های امنیتی در فضاهای بیرونی مانند محیط‌های صنعتی یا محیط‌های طبیعی استفاده می‌کنند. در فضای بیرون از خانه احتمال قرار گرفتن در معرض باران، گرد و غبار یا حتی غوطه‌وری وجود دارد. یک رتبه بندی IP مناسب تضمین می‌کند که دوربین ضد گرد و غبار و ضد آب است. درجه IP بالاتر به این معنی است که دوربین می‌تواند از نفوذ ذرات جلوگیری کند و بدون آسیب در برابر آب مقاومت کند و فیلم ویدیویی شفاف و بدون مانع را حفظ کند.

دوام و طول عمر

دوربین‌های امنیتی با رتبه IP بالاتر برای مقاومت در برابر شرایط محیطی سخت و دشوار طراحی شده‌اند. سرمایه‌گذاری بر روی دوربین‌هایی با رتبه‌بندی IP مناسب، طول عمر آن را تضمین می‌کند و نیاز به تعمیر و نگهداری یا جایگزینی را به دلیل آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض عناصر خارجی کاهش می‌دهد.

قابلیت اطمینان در شرایط فوق العاده

رتبه IP برای اطمینان از نظارت مستمر امنیتی در شرایط سخت بسیار مهم است. به عنوان مثال، در برنامه‌های نظارتی حیاتی، مانند نظارت در آب و هوای سخت یا شرایط آب و هوایی دشوار، دوربین‌های دارای رتبه IP بالاتر می‌توانند بدون وقفه به عملکرد خود ادامه دهند.

رعایت مقررات

برنامه‌ها و صنایع مختلف ممکن است الزامات نظارتی ویژه‌ای برای نصب دوربین‌های امنیتی داشته باشند. دانستن استانداردهای خاص رتبه‌بندی IP تضمین می‌کند که نصب دستگاه‌های نظارتی با این مقررات مطابقت دارد.

نحوه انتخاب رتبه IP مناسب برای دوربین های امنیتی

انتخاب رتبه IP مناسب برای دوربین‌های مداربسته امنیتی به شرایط محیطی که دوربین‌ها در آن نصب خواهند شد، بستگی دارد. برای انتخاب رتبه مناسب دستگاه خود می‌توانید این مراحل را در نظر داشته باشید.

ارزیابی محیط نصب

اولین کاری که باید انجام دهید این است که محل نصب دوربین‌ها را در نظر بگیرید. داخل خانه است یا بیرون از آن؟ شما می‌توانید به سایت مراجعه کنید و برخی از عوامل محیطی بالقوه مانند قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، رطوبت، باران، دمای شدید و احتمال غرق شدن را شناسایی کنید.

تهدیدهای خاص را تعیین کنید

اگر در مورد محل نصب تصمیم گرفته‌اید، باید انواع و شدت تهدیدات احتمالی دوربین را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، آیا دمای بسیار پایین در زمستان وجود دارد؟ اگر مطمئن نیستید، بهتر است که یک رتبه IP بالاتر را برای محافظت بهتر انتخاب کنید.

در اینجا چند رتبه بندی IP توصیه شده برای محیط های مختلف آورده شده است:

برای استفاده در محیط‌های داخلی و محیط‌های کنترل شده که در معرض گرد و غبار یا رطوبت قرار نمی‌گیرند، یک رتبه IP پایین‌تر مانند IP20 ممکن است کفایت کند.

برای دوربین‌های فضای باز که در معرض باران و گرد و غبار هستند؛ بهتر است IP65 یا بالاتر را در نظر بگیرید.

در شرایط بسیار سخت که باران شدید، سطح گرد و غبار بالا، یا خطرات غوطه‌وری دوربین‌ها را تهدید می‌کنند، درجه IP، IP67 یا IP68 را انتخاب کنید.

همه عوامل را در نظر بگیرید.

در برخی شرایط، تنها در نظر گرفتن رتبه IP کافی نیست. شما باید هر الزامات منحصر به فردی را که ممکن است در شرایط شما اعمال شود در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر دوربین در نزدیکی یک کارخانه فرآوری مواد شیمیایی باشد، ممکن است به مقاومت در برابر مواد شیمیایی خاص نیاز داشته باشید، که ممکن است شامل کدها یا الزامات اضافی فراتر از رتبه‌بندی IP اولیه باشد.

تنظیم بودجه و برنامه ریزی برای توسعه آینده

دوربین‌های امنیتی با رتبه‌بندی IP بالاتر معمولاً گران‌تر هستند. هنگام خرید، باید نیاز خود به محافظت را با بودجه خود متعادل کنید. نظارت جامع روزانه ممکن است به بیش از یک دوربین نیاز داشته باشد، بنابراین باید نیازهای احتمالی آینده را نیز در نظر بگیرید. اگر سیستم نظارت شما ممکن است به محیط‌های چالش برانگیزتر گسترش یابد، بهتر است از همان ابتدا دوربین‌هایی با رتبه IP بالاتر را انتخاب کنید.

بهترین توصیه دوربین امنیتی ضد آب

اگر به دنبال دوربین‌های امنیتی برای استفاده در فضای باز هستید، امتیاز IP66 یا بالاتر را در نظر بگیرید.

بهترین رتبه IP برای دوربین‌های امنیتی در فضای باز چیست؟

دوربین‌های امنیتی در فضای باز اغلب دارای رتبه IP بالاتری نسبت به دوربین‌های داخلی هستند؛ زیرا باید در شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت کنند. بهترین رتبه IP برای دوربین‌های امنیتی در فضای باز ، IP66 یا بالاتر است.

آیا IP67 ضد آب است؟

دوربین‌های امنیتی با درجه IP67 بسیار مقاوم در برابر آب هستند و می‌توانند غوطه‌ور شدن موقت در آب را تا 1 متر (تقریباً 3.3 فوت) تحمل کنند. با این حال، آنها کاملاً “ضد آب” تحت هر شرایطی نیستند.

IP66  چقدر می‌تواند زیر آب بماند؟

“IP66”  به طور خاص برای نشان دادن مدت زمانی که دستگاه می‌تواند در آب غوطه‌ور بماند طراحی نشده است. در عوض، این معیاری برای محافظت از دستگاه در برابر مواد جامد و آب است. رقم دوم “6” نشان می‌دهد که دستگاه بسیار مقاوم در برابر آب است و می‌تواند در برابر جت‌های قدرتمند آب بدون ورود آب مقاومت کند. این معمولاً به عنوان محافظت در برابر پاشش آب از هر جهت تفسیر می‌شود.

اگر به دستگاهی نیاز دارید که بتوان آن را برای مدت طولانی در آب فرو برد، باید به دنبال دستگاهی با رتبه IP بالاتر مانند IP67 یا IP68 باشید.

آیا IP68 می‌تواند باران شدید را تحمل کند؟

بله! یک دوربین مداربسته با درجه IP68 در برابر آب بسیار مقاوم است و می‌تواند در برابر باران شدید مقاومت کند. اما توجه داشته باشید که قابلیت‌های خاص یک دستگاه به طراحی و ساخت آن بستگی دارد.

رتبه بندی IP توانایی دوربین‌های امنیتی در مقاومت در برابر آب و گرد و غبار را نشان می‌دهد و معیار مهمی برای اندازه‌گیری هنگام انتخاب دوربین‌های امنیتی در فضای باز است. برای کاربردهای خارج از منزل، اغلب توصیه می‌شود از دوربین‌هایی با درجه‌بندی IP65 یا بالاتر استفاده کنید تا مطمئن شوید که می‌توانند به طور موثر در برابر عناصر مقاومت کنند.

رتبه بندی IK به چه معناست؟

رتبه بندی IK مربوط به مقاومت در برابر ضربه است! هرچه این عدد بیشتر باشد محافظت در برابر ضربه بهتر است، مفهوم این عبارت به همین سادگی است! امتیاز IK10 در یک دوربین به این معنی است که در برابر 20 ژول در هنگام ضربه محافظت می‌شود. در حالی که درجه بندی IK01 به این معنی است که دوربین فقط 0.15 ژول ضربه را تحمل می‌کند.

دوربین‌های امنیتی معمولی از رتبه‌بندی IK استفاده نمی‌کنند، زیرا پوشش محفظه ندارند؛ اما دوربین‌های امنیتی ایریویژن دارای یک محفظه برای پوشش لنز دوربین هستند و اغلب از این رتبه‌بندی برای نشان دادن توانایی محفظه در مقاومت در برابر ضربه فیزیکی استفاده می‌کنند. اکثر دوربین های امنیتی ایریویژن دارای رتبه IK10 هستند.

رتبه بندی IK 10 یعنی چه؟

به معنای ضربه 10 ژول است که در شرایط واقعی دوربین باید از یک چکش 10 کیلوگرمی با فاصله چرخش 40 سانتی متر جان سالم به در ببرد!

معرفی چند دوربین ایریویژن از نظر IP و IK

دوربین مداربسته IV-SD8736 از استانداردهای مقاومتی IP66 و IK10 بهره‌مند است! IK10 نشان می‌دهد که این دوربین در برابر سنگین‌ترین ضربه‌ها مقاوم است.

دوربین اسپید دام IV-SD5730 آیریویژن نیز دارای استانداردهای مقاومتی IP66 و IK10 است.

دوربین تحت شبکه مینی دام IV-SFD2100 آیریویژن ضد آب و گردوغبار است (IP67) و نقاومتی بی‌نظیر در برابر ضربه دارد(IK10).

دوربین مدار بسته آیریویژن مدل IV-TBL2110 دارای بدنه ضد آب و ضد گرد و غبار با استاندارد IP67 است.

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *