logo irivision
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

شمارش افراد توسط دوربین مداربسته

شمارش افراد توسط دوربین مداربسته

هر کسب  و کاری نیاز دارد تصویری بزرگ و جامع از آنچه در آن می گذرد داشته باشد، به همین دلیل شرکت ها و فروشگاه ها ترافیک مشتریان را در ساعات گوناگون بررسی می کنند. اگر شما یک مرکز خرید، زنجیره خرده فروشی، موزه، کتابخانه، مکان ورزشی، بانک، رستوران یا … دارید، شمارش افراد توسط دوربین های مداربسته در ساعات گوناگون به شما کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد کسب و کار خود بگیرید.

بنچ مارک کردن مشاغل، تعیین نرخ تبدیل برای مشاهده عملکرد واقعی، تخصیص کارآمد کارکنان بر اساس ترافیک ساعتی بازدیدکنندگان، ارزشی خارق العاده را از نظر درآمد، سود و کارایی ایجاد می کند. در این مقاله با قابلیت شمارش دوربین های مداربسته  آشنا خواهید شد.

منظور از شمارش افراد توسط دوربین های مداربسته چیست ؟
شمارش افراد توسط دوربین های مداربسته یعنی چه ؟

منظور از شمارش افراد چیست؟

فناوری شمارش افراد زمانی کارایی دارد که دوربین مداربسته از فناوری پیشرفته پردازش تصویر جهت شمارش افراد با دقت 98 درصد استفاده می کند. سپس دوربین، شمارش افراد و تجزیه و تحلیل رفتار در زمان واقعی را با تصاویر ویدئویی ترکیب می کند.

ویژگی شمارش افراد می ‌تواند تعداد افرادی که وارد یا خارج می شوند را در طول دوره تنظیم شمارش کند. بنابراین می ‌تواند اهداف متعددی مانند کمک به خرده ‌فروشی ‌ها برای شمارش تعداد مشتریانی که در روز وارد شده‌ اند را برآورده کند. همچنین میتواند به پاسخ گویی سریعتر و دقیق در محیط های اداری کمک شایانی کند. قبلا در مقاله ای در مورد استفاده از  دوربین مداربسته برای محیط های اداری  صحبت کرده ایم .

دوربین با ویژگی شمارش افراد می‌تواند ظرفیت را در طول رویدادهای شلوغ نظاره گر باشد، هنگامی که خطوط ورودی یا تسویه‌ حساب طولانی می‌ شود، هشدار ارسال کرده و با اطلاع دادن به کاربران در زمانی که بازدیدکنندگان برای مدت زمان مشخصی بیکار هستند، به کاهش سرگردانی کمک می‌کند. علاوه بر شمارش افرادی که وارد و خارج می شوند، دوربین می تواند به راحتی با دوربین های شمارش افراد منطقه ادغام شود تا به کاربران درک بهتری از نحوه حرکت افراد در سراسر منطقه بدهد.

جنیفر هاکنبورگ، مدیر ارشد بازاریابی محصول Dahua Technology ایالات متحده می گوید: در یک محیط خرده ‌فروشی، ویژگی شمارش افراد توسط دوربین ‌های مداربسته مدیران را با اطلاعات ارزشمندی برای بهبود خدمات مشتری و تصمیم‌ گیری در زمینه تجارت تجهیز می‌ کنند. این دوربین می ‌تواند مناطق مورد علاقه را برای موقعیت ‌یابی محصول اندازه ‌گیری کند، یا ترافیک حرکت در ورودی ‌های مراکز خرید را اندازه‌گیری کند تا فضای اصلی خرده ‌فروشی را شناسایی کند.

این دوربین همچنین می‌تواند داده‌ ها را برای بهبود نرخ تبدیل مشتری تجزیه و تحلیل کند، مانند شمارش تعداد افرادی که از کنار فروشگاه عبور می ‌کنند و سپس داده ‌ها را با تعداد فروش‌ های تولید شده مقایسه می‌ کند.

بیشتر بخوانید : قیمت دوربین مداربسته دید در شب

الگوریتم و نحوه عملکرد شمارش افراد در دوربین مدار بسته

شمارش افراد در دوربین مدار بسته یک ویژگی مفید است که در برخی از دوربین‌های مداربسته مدرن وجود دارد. شمارش افراد توسط دوربین های مدار بسته با الگوریتم های زیر صورت می گیرد:

  • تشخیص حرکت: از تکنیک تشخیص حرکت در دوربین استفاده می کنند تا هر زمان که یک شیء (به عنوان مثال انسان) در تصویر حرکت کند، از این وقوع باخبر شود. سپس با تحلیل و پردازش تصویر، می‌توان تعداد افراد را در کادرهای مشخصی که حرکت شناسایی شده است، شمارش کرد.
  • تشخیص چهره: اگر دوربین دارای توانایی تشخیص چهره است، می‌توان از این ویژگی برای شمارش افراد استفاده کنید. با تشخیص چهره هر فرد، می‌توان تعداد افراد حاضر در تصویر را شمارش کرد.
  •  استفاده از الگوریتم‌های تشخیص اجسام: با استفاده از الگوریتم‌های تشخیص اجسام پیشرفته، می‌توانید افراد را در تصویر تشخیص داده و تعداد آن‌ها را شمارش کنید. این الگوریتم‌ها قادر به تشخیص انسان‌ها و اشیاء دیگر هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا افراد را در تصاویر پیچیده شمارش کنید.

در هر صورت، انتخاب تکنیک مناسب برای شمارش افراد وابسته به نوع دوربین مداربسته و ویژگی‌های آن است. همچنین، نیازمند پیکربندی و تنظیمات دقیق تر است که ممکن است نیاز به کمک از تکنیسین‌های حرفه‌ای داشته باشد.

مزایای دوربین مداربسته با ویژگی شمارش افراد

مزایای این نوع از دوربین ها عبارتند از:

  • ارتقاء عملکرد دوربین
  • فراهم کردن انطباق شمارش خودکار برای نظارت بر قوانین و مقررات
  • کمک به خرده فروشان و ارائه بینش بهتر نسبت به مشتری به آنها
  • می تواند عبور و خروج افراد و تعداد آنها را در زمان واقعی بسنجد.
  • محاسبه نرخ تبدیل در فروشگاه ها
  • سنجش و رتبه بندی فروشگاه های با عملکرد بالا
  • تخمین ساعت اوج ترافیک مشتریان در یک فروشگاه
  • بهینه سازی عملکرد کارکنان مطابق با تعداد بازدیدکنندگان و نیازهای آنها
شمارش افراد توسط دوربین های مداربسته چگونه است
نحوه ی کار دوربین های مداربسته در شمارش افراد

نحوه ی کار شمارش افراد دوربین مداربسته

این دوربین تعداد افرادی که از خط عبور می کنند را به صورت خودکار ثبت می کند. افرادی که از جهت پیکان عبور می کنند به عنوان IN ثبت می شوند. افرادی که جهت برعکس دارند به عنوان OUT ثبت خواهند شد. مراحل شمارش افراد توسط این دوربین ها به شرح زیر می باشد:

  1. دوربین مدار بسته تلویزیونی (CCTV) حرکات افراد را ردیابی می کند.
  2. دوربین به یک شمارنده مردمی Video Turnstile متصل می شود که ورودی ها، خروج ها، صف ها و زمان های انتظار را به دقت شناسایی و ثبت می کند.
  3. کاربران از طریق Wi-Fi، اینترنت، IP، اترنت، RS485 یا RS232، ویدئو و داده‌ها را به کامپیوتر وصل می کنند تا بتوانند آنها را مشاهده کنند.
  4. تعداد را می توان مستقیماً به پایگاه داده فروش زنده (POS) ارسال کرد.
  5. ورودی ها و مناطق وسیع با اتصال چندین دوربین در سراسر سقف انجام می شود.
  6. افراد هنگام عبور از یک منطقه از تصویر و خروج از بالا، پایین، چپ یا راست، بسته به تنظیمات کاربر، شمارش می شوند.
  7. در حین راه اندازی می توانید ویدیو نمایشی را تست کنید و ببینید سیستم دقیقاً چه چیزی را شمارش می کند.
  8. برای بهینه سازی دقت شمارش، در صورت لزوم، تنظیمات را در نرم افزار تغییر دهید.
  9. با سایه ها و نور ضعیف مقابله کنید.
  10. حساسیت تشخیص افراد را افزایش دهید.

همچنین مشاهده کنید : انواع دوربین مداربسته ارزان

نحوه ی نصب این نوع دوربین چگونه باشد؟

در ادامه مطلب به انواع نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته درمکان های مختلف میپردازیم.

  1. نصب و راه اندازی عمومی

  • دوربین را مستقیماً روی جایی که مردم در حال راه رفتن هستند قرار دهید.
  • مواظب باشید دوربین را کج نکنید.
  • اگر کاشی ‌های کف یا پنجره‌ های شیشه ‌ای دارای انعکاس نور هستند یا سایه ‌هایی روی زمین ظاهر می‌ شوند، توصیه می ‌شود یک کفپوش یا فرش ساده روی ناحیه تشخیص قرار دهید.
  • لوگوی دوربین جهت دوربین عمودی را نشان می دهد. برای سهولت در پیکربندی، توصیه می ‌شود دوربین را با لوگوی رو به افراد عبوری نصب کنید.
  1. راه اندازی بالای درب

  • دوربین را در جایی نصب کنید که لبه میدان دید دوربین با درها یکی باشد.
  • مطمئن شوید درها روی خط تشخیص دوربین باز نشده باشند.
  1. پله برقی

  • مناطق توصیه شده برای نصب پله برقی محلی است که افراد هنوز روی پله برقی قرار نگرفته اند و در حال محاسبه مکان ایستادن هستند. البته پس از پیاده شدن افراد از پله برقی نیز می توان این دوربین ها را نصب کرد. نکته اینجاست که در مسیر حرکت پله برقی دوربین نصب نشود.
  • دوربین را در جایی نصب کنید که لبه میدان دید با لبه پله برقی برخورد کند.

کلام پایانی

در این مقاله شمارش افراد توسط دوربین مداربسته و مزایای آن را بررسی کردیم. این دوربین ها بهترین راه افزایش نرخ تبدیل مشتریان و یافتن نقاط مورد علاقه آنها در فروشگاه می باشد. ویژگی شمارش افراد که مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته هم اکنون در بسیاری از دوربین های مداربسته وجود دارد. اگر درباره این دوربین ها سوالی دارید می توانید آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  • منظور از شمارش افراد چیست؟

فناوری شمارش افراد زمانی کارایی دارد که دوربین مداربسته از فناوری پیشرفته پردازش تصویر جهت شمارش افراد با دقت 98 درصد استفاده می کند. سپس دوربین، شمارش افراد و تجزیه و تحلیل رفتار در زمان واقعی را با تصاویر ویدئویی ترکیب می کند. ویژگی شمارش افراد می ‌تواند تعداد افرادی که وارد یا خارج می شوند را در طول دوره تنظیم شمارش کند. بنابراین می ‌تواند اهداف متعددی مانند کمک به خرده ‌فروشی ‌ها برای شمارش تعداد مشتریانی که در روز وارد شده‌ اند را برآورده کند.

  • نحوه ی کار شمارش افراد دوربین مداربسته چگونه است ؟

این دوربین تعداد افرادی که از خط عبور می کنند را به صورت خودکار ثبت می کند. افرادی که از جهت پیکان عبور می کنند به عنوان IN ثبت می شوند. افرادی که جهت برعکس دارند به عنوان OUT ثبت خواهند شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *