logo irivision
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

دوربین مداربسته برای انواع آب و هوا

دوربین های مداربسته برای استفاده در فضاهای باز طراحی شده اند. اصولاً این دوربین ها در برابر گرد و غبار، تغییرات دمایی و رطوبت مقاوم هستند. پیشرفت تکنولوژی و تنوع به وجود آمده در این وسیله نظارتی، موجب قابل استفاده بودن دوربین مداربسته برای انواع آب و هوا شده است.  

در صورت استفاده از دوربین در فضاهای بیرونی، باید تدابیر خاصی برای مواجهه با تغییرات دمایی و شرایط آب و هوایی سرد یا گرم و همینطور ورود رطوبت و آب به داخل دوربین در نظر گرفته شود. تغییرات شدید آب و هوایی و دمای محیط سرد یا گرم بر قابلیت اعتماد هر دستگاه الکترونیکی از جمله دوربین اثر می گذارد.

در این مطلب به بررسی تاثیر پارامترهای مختلف از جمله شرایط آب و هوایی بر کیفیت، دوام و طول عمر دوربین مداربسته برای انواع آب و هوا پرداخته می شود. در صورتی که قصد خرید دوربین مداربسته ارزان تهران را دارید یا می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

برای خرید عمده دوربین مدار بسته آیریویژن تماس بگیرید

 

برای خرید عمده دوربین مدار بسته آیریویژن تماس بگیرید

تاثیرات آب و هوای مختلف بر روی دوربین مداربسته

به دلیل وجود احتمال تغییرات دمایی در محیط های مختلف، استفاده از دوربین های مناسب برای شرایط آب و هوایی هر منطقه اهمیت زیادی دارد. چرا که مواردی نظیر برف، باران، یخ زدگی، گرما یا سرمای بیش از حد همگی می توانند عملکرد دوربین نظارتی را مختل کنند. به همین دلیل باید مساله مناسب بودن دوربین مداربسته برای انواع آب و هوا جدی گرفته شود. در ادامه به تاثیر هوای سرد و هوای گرم بر عملکرد دوربین پرداخته می شود.

هوای سرد

شرایط آب و هوایی سرد و یخ زدگی ناشی از وجود رطوبت و دمای پایین، موجب اختلال در عملکرد دوربین و لنز آن می شوند. ممکن است یک دوربین بدون محافظ، در اثر یخبندان دچار آسیب جدی شود.

دوربین مداربسته در حیاط خانه
دوربین مداربسته در آب و هوای گرم

هوای گرم

یکی از مهم ترین اثرات هوای گرم بر دوربین مداربسته، کاهش کیفیت تصاویر بر اثر نوسانات دمایی و گرمای زیاد هوا است. از همین رو، توجه به کیفیت و پارامترهای دوربین مداربسته اهمیت دارد و کنترل دما به جلوگیری از افت کیفیت تصاویر ضبط شده کمک می کند.

دوربین مداربسته برای انواع آب و هوا

باید پیش از خرید دوربین مداربسته، به شرایط آب و هوایی محیط و دمای معمول منطقه خود توجه کنید. هر دستگاه الکترونیکی از جمله دوربین مداربسته برای انواع آب و هوا، فقط می تواند در محدوده دمایی مشخص و بین حداقل و حداکثر دمای کارکرد تعریف شده به خوبی کار کند. دما دارای اثرات متفاوتی بر اجزای مختلف دوربین است. در ادامه به راهکارهای محافظت از دوربین مداربسته در برابر شرایط جوی مختلف پرداخته می شود.

هوای گرم

عملکرد طبیعی دوربین موجب ایجاد مقدار زیادی حرارت می شود. در صورت قرار گرفتن دوربین در شرایط محیطی گرم، این مشکل دو چندان خواهد شد.

لنز دوربین از نوعی پلاستیک خاص تهیه شده که بر اثر مرور زمان و گرمای بیش از بازه دمایی تعریف شده برای دوربین، کیفیت خود را از دست داده و مات می شود. به همین دلیل، متخصصان راه کارهایی را برای استفاده از دوربین مداربسته برای انواع آب و هوا در دمای هوای گرم پیشنهاد کرده اند که در ادامه به آنها اشاره می شود:

  • دوربین مقاوم به نور خورشید

تابش مداوم نور خورشید می تواند موجب کاهش طول عمر دوربین شود. لنز و سنسور دوربین به مرور زمان و با عبور نور خورشید از لنز و رسیدن به سنسور دچار آسیب می شوند. این آسیب ها موجب سیاه شدن تصاویر ضبط شده خواهند شد.

برخی از مدل های دوربین موجود در بازار، برای آب و هوای گرم طراحی شده اند و دارای فن و سامانه خنک کننده هستند. تابش مستقیم خورشید و نور کور کننده، امکان تشخیص جزئیات را کاهش می دهد. بنابراین تهیه کاور مناسب برای دوربین مداربسته برای انواع آب و هوا در دمای هوای گرم اهمیت زیادی دارد.

مقاومت دوربین مداربسته در برابر نور خورشید
دوربین مداربسته مقاوم به نور خورشید
  • فناوری WDR

تکنولوژی  WDRبه معنی طیف گسترده پویا می باشد. این فناوری موجب می شود که دوربین قابلیت ضبط جزییات بیشتری را در شرایط نوری مختلف (از سایه تا تابش مستقیم نور) داشته باشد. این قابلیت در دوربین های مداربسته پلاک خوان وجود دارد. این دوربین ها قادر به ارائه تصاویر با کیفیت مناسب در محیط های با میزان نور متفاوت هستند.

  • نصب در مکان درست

برای اینکه یک دوربین مداربسته برای انواع آب و هوا بتواند تصاویر و خروجی قابل قبولی را ارائه دهد، باید به موارد مختلف از جمله جانمایی دوربین توجه شود. در صورت انتخاب مکان نامناسب، تصاویر با کیفیتی به دست نمی آید و بازدهی دوربین به مخاطره می افتد.

انتخاب مکان مناسب برای نصب دوربین، به اندازه انتخاب دوربین مناسب اهمیت دارد. برای انتخاب بهترین محل باید در ابتدا توقعات خود از دوربین را مشخص کنید. بهتر است دوربین در مکان هایی نصب شود که از یخ زدگی، تابش مستقیم نور خورشید و نوسانات شدید دمایی دور باشد.

هوای سرد

برای نصب دوربین در شرایط آب و هوایی سرد باید یک سری نکات مد نظر قرار بگیرد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

  • هوزینگ

کاربرد هوزینگ، به عنوان پوششی برای محافظت از دوربین در برابر باران و برف می باشد. بهتر است از این پوشش در مناطق بسیار سرد، برای جلوگیری از آسیب لنز و بدنه دوربین استفاده شود.

  • استاندارد IP

استاندارد IP به معنی میزان مقاومت دوربین، در برابر عوامل محیطی طبیعی مانند باران، رطوبت، گرد و خاک و غیره است. به عنوان مثال، معیار IP برای گرد و خاک، عددی بین یک تا شش است. شش به معنای بیشترین و یک به معنی کمترین مقاومت در برابر گرد و غبار می باشد.

  • مقاوم در برابر سرما

انواع مدل های دوربین دارای مشخصات خاصی هستند و در یک بازه دمایی خاص بدون نقص کار می کنند. مثلاً بعضی از مدل های دوربین مداربسته ارزان در دمای بین 10- تا  55 + به خوبی کار می کنند و برخی دیگر تا دمای 40- را تحمل می کنند. بنابراین هنگام خرید دوربین مداربسته برای انواع آب و هوا مناسب برای شرایط سرد، میزان دمای سردترین روز سال آن منطقه را در نظر گرفته و بر اساس آن خرید کنید.

انواع دوربین های تحت شبکه آیریوژن

دوربین مداربسته برای آب و هوای شرجی

ویژگی‌های دوربین مداربسته متناسب با هوای شرجی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

 مقاومت در برابر آب و هوای بد

در مناطق با هوای شرجی، دوربین مداربسته باید دارای استاندارد مقاومت در برابر آب و گرد و غبار باشد. این استانداردها معمولاً با IP رده‌بندی مشخص می‌شوند، برای مثال IP66 یا IP67.

 مقاومت در برابر دمای بالا و پایین

 هوای شرجی ممکن است دارای دماهای بسیار بالا یا پایین باشد، بنابراین دوربین باید دارای قابلیت عملکرد در شرایط دمایی اقلیم شرجی باشد.

قابلیت ضد آب

دوربین نصب شده در مناطق شرجی باید دارای پوشش ضدآب باشد تا در مقابل رطوبت و باران آسیبی نبیند. دوربین های مداربسته به پوشش سیلیکونی برای مناطق شرجی مناسب خواهند بود.

مواد ساخت ضد زنگ

دوربین های مداربسته ای که در ساخت آن ها از آلومینیوم یا فولاد ضدزنگ استفاده شده است برای مناطق شرجی گزینه بهتری خواهند بود.

کیفیت تصویر بالا با مه شکن

وضوح تصویر در دوربین مداربسته بسیار مهم است. برای تشخیص صحیح و شناسایی آسان اشیاء و افراد، دوربین باید تصاویر با کیفیت بالا و رزولوشن مناسبی ارائه دهد؛ پس در مناطق شرجی که امکان مه گرفتگی بسیار بالا است باید دوربین هایی که از پوشش مه گیر استفاده می کنند، خریداری شود.

قابلیت تنظیم دید در شب

 چراغ‌های IR (مادون قرمز) برای تصویربرداری در شب بسیار مهم است. دوربین مداربسته باید دارای این چراغ‌ها باشد تا بتواند در شرایط نور کم و تاریکی تصاویر واضحی را ضبط کند.

زاویه دید گسترده

 در مناطق با هوای شرجی، ممکن است نیاز به پوشش گسترده‌تری از محیط باشد. بنابراین، دوربین با زاویه دید وسیع، بهترین پوشش را ارائه می‌دهد.

لطفا توجه داشته باشید که در خرید دوربین مداربسته برای هوای شرجی، ممکن است نیاز به مشاوره‌ی فنی از تیم آیریویژن داشته باشید تا بهترین دوربین برای نیاز خود را انتخاب کنید.

نکات مهم هنگام نصب

با توسعه روزافزون فناوری و افزایش میزان استفاده از دوربین مداربسته، شاهد انواع مختلف دوربین ها و همچنین روش های مختلف نصب این تجهیزات هستیم. باید این نکته را بدانیم که عدم رعایت برخی نکات در زمان نصب دوربین، موجب بروز خسارات و مشکلات جدی خواهد شد. پس باید پیش از اقدام به نصب با این نکات آشنا باشیم.

نصب دوربین مداربسته آیریویژن
نکات مهم برای نصب دوربین مداربسته

توجه به برخی نکات مهم مانند کابل کشی صحیح و اصولی، بررسی محل مناسب برای دوربین مداربسته برای انواع آب و هوا، نوع لنز انتخابی، میزان هارد مورد نیاز، انتخاب شرکت مناسب برای دریافت خدمات و غیره اهمیت زیادی دارد.

استفاده از کاور

کاور، پوششی است که مانند قاب روی دوربین قرار گرفته و مانع آسیب محیطی مانند رطوبت، گرد و خاک، ضربه و غیره به دوربین می شود. استفاده از کاور موجب محافظت از دستگاه ضبط DVR یا NVR  در برابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار می شود. این کاورها با توجه به توان مقاومت در شرایط مختلف آب و هوایی، متفاوت بوده و قیمت های مختلفی دارند.

محل قرارگیری کابل ها

در زمان نصب دوربین، به خصوص در فضاهای بیرونی باید به شرایط نگهداری دوربین توجه کنید. در هر شرایط جوی، به خصوص در فصول سرد سال باید به فکر محل قرارگیری کابل و سیم ها باشید. بهتر است برای جلوگیری از خوردگی سیم ها، سیم کشی دوربین مداربسته برای انواع آب و هوا را داخل درون فلکسی PG قرار دهید. قرارگیری سیم و کابلها در معرض آب و رطوبت می تواند خطرناک باشد.

توجه به حداقل و حداکثر دما

در زمان خرید دوربین، باید به مشخصات محصول توجه کنید. معمولاً در لیست مشخصات محصول، موارد مختلفی مانند حداکثر و حداقل دمای قابل تحمل برای دوربین ذکر می شود. هنگام انتخاب دوربین مداربسته، به بیشینه و کمینه دمای منطقه خود توجه کرده و آن را با جدول شرایط محصول تطابق دهید.

جمع بندی

خرید دوربین مداربسته از فروشگاه های معتبر اهمیت زیادی دارد. برای اطمینان از اینکه چه نوع دوربین یا تجهیزاتی برای آب و هوای منطقه شما مناسب است، در زمان خرید از فروشنده و نصاب مشاوره بگیرید.

نمایندگی دوربین مداربسته آیریویژن یکی از شرکت های با سابقه و پیشرو در زمینه فروش سیستم های نظارت تصویری است که با کیفیت ترین دوربین مداربسته برای انواع آب و هوا را با بهترین قیمت در اختیار شما قرار می دهد. متخصصین مجرب ما با ارائه مشاوره رایگان، در کلیه مراحل از خرید تا نصب در خدمت شما هستند.

آیریویژن

سوالات متداول

  • دوربین‌های مداربسته برای آب و هوای بیرونی چه تفاوت‌هایی با دوربین‌های داخلی دارند؟

دوربین‌های مداربسته برای آب و هوای بیرونی معمولاً مقاومت بیشتری در برابر عوامل محیطی نظیر باران، برف، گرد و غبار، تغییرات دما و رطوبت دارند. همچنین، دوربین‌های مداربسته برای آب و هوای بیرونی باید دارای قابلیت مشاهده در شب و نوردهی مناسب باشند.

  • آیا دوربین‌های مداربسته برای آب و هوای بیرونی مقاوم به آب هستند؟

بله، بسیاری از انواع دوربین مدار بسته برای آب و هوای بیرونی با استانداردهای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار مانند IP65 یا IP66 تجهیز شده‌اند که آن ها را در مقابل باران و شرایط محیطی سخت مقاوم می‌کنند.

  • آیا دوربین‌های مداربسته برای مناطق گرم مناسب هستند؟

بله، برای مناطق گرم، دوربین‌های مداربسته باید دارای مقاومت در برابر حرارت و خورشید باشند. دوربین‌های مداربسته با قابلیت تنظیم دمای عملکرد و افزایش تنظیمات حفاظت از گرما (کمک به جلوگیری از افزایش دما در دستگاه) برای مناطق گرم مناسب هستند.

  • آیا دوربین‌های مداربسته برای مناطق سرد و برفی مناسب هستند؟

بله، در مناطق سرد و برفی، دوربین‌های مداربسته باید دارای مقاومت در برابر سرمای شدید و برف باشند. دوربین‌های مداربسته با دمای کاری مناسب و حفاظت در برابر یخ‌زدگی مناسب برای مناطق سرد مناسب هستند.

  • چگونه می‌توان دوربین‌های مداربسته را برای مشاهده در شرایط نور کم یا شب تنظیم کرد؟

بسیاری از دوربین‌های مداربسته برای مشاهده در شب دارای دیودهای مادون قرمز (IR LEDs) هستند که به شما این امکان را می‌دهند که در شب تصاویر ببینید. همچنین، می‌توانید تنظیمات دوربین را برای بهینه کردن نوردهی در شرایط نور کم یا شب انجام دهید. فقط باید به تفاوت قیمت دوربین مداربسته دید در شب با قیمت دوربین مداربسته عادی نیز دقت نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *