logo irivision
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

هوشمندسازی دوربین های معمولی در محیط های صنعتی

دوربین مداربسته هوشمند آیریوژن

پیشرفت تکنولوژی در زمینه دوربین های مداربسته تغییرات زیادی در مسائل نظارتی و امنیتی ایجاد کرده است. اگر دوربین های شما از مدل های قدیمی و معمولی تر هستند نگران نباشید! با استفاده از الحاقات هوشمند میتواند فرآیند هوشمند سازی دوربین را انجام داد و یک دوربین مداربسته ارزان را به یک دوربین هوشمند به روز تبدیل کرد.

امروزه می توان با استفاده از فناوری های خاص، تصاویر دریافتی از دوربین را آنالیز کرده و بر اساس آن پیامی را به سیستم های هشدار دهنده فرستاد.

آنالیز تصاویر می تواند توسط دوربین های مداربسته به طور خودکار انجام شود. به این دوربین‌ ها دوربین‌ هوشمند گفته می‌ شود که قابلیت تشخیص حرکت و رویداد های صورت گرفته در محیط را دارند. نمونه این دوربین ها که امروزه به طور گسترده ای استفاده می شود، دوربین های کنترل سرعت ترافیک است که امکان تشخیص سرعت اتومبیل را ایجاد می کنند.

 

دوربین های هوشمند در کنترل سرعت
استفاده های دوربین هوشمند

 

بحث آنالیز تصاویر را برای دوربین های معمولی هم می توان انجام داد. برای این کار نیاز به الحاقات هوشمندی است که با استفاده از الگوریتم های خاص بررسی تصاویر را بر عهده می گیرند. نمونه این ابزارها به طور گسترده ای در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای خرید عمده دوربین مدار بسته آیریویژن تماس بگیرید

 

برای خرید عمده دوربین مدار بسته آیریویژن تماس بگیرید

آنالیز تصاویر در محیط های صنعتی

محیط های صنعتی نیاز به یک سیستم کمک اضطراری برای تشخیص اشیا دارند. از آنجایی که ممکن است در این شرکت ها پرسنل آموزش دیده در زمینه فناوری اطلاعات وجود نداشته باشد، باید سیستمی بدون نظارت و کاملا مستقل طراحی و اجرا شود.

الگوریتم هایی که در شبکه های عصبی دیجیتال استفاده می شود این امکان را ایجاد کرده‌اند که تصاویر دوربین های معمولی و حتی تصاویر با کیفیت پایین را دریافت و اطلاعات مربوط به آن ها را آنالیز و دسته بندی کرد. این الحاقات کمک می کنند که دوربین های مداربسته معمولی را با ویژگی های هوشمند تقویت کرده و در نتیجه امکان داده کاوی را در آنها فعال کنیم.

 

استفاده از دوربین های هوشمند در محیط های صنعتی
استفاده های دوربین های هوشمند

 

مزایای هوشمند سازی دوربین ها در مراکز صنعتی

آنالیز تصاویر و واکنش نسبت به وقایع محیطی می‌تواند عملی بسیار کاربردی در اماکن صنعتی باشد. به عنوان مثال کنترل خط تولید و هشدار نسبت به وقوع فرآیندهای پیش‌بینی نشده در آن می تواند ایمنی تولید را بسیار افزایش دهد. همچنین ضریب ایمنی مجموعه با استفاده از فناوری تشخیص حرکت، بررسی رفتار افراد و ارسال گزارش خودکار بسیار افزایش می‌ یابد.

با استفاده از آنالیز تصاویر امکان ایجاد پایگاه داده برای مجموعه فراهم می شود. این داده ها می توانند به عنوان یک منبع ارزشمند در فرآیند های تحلیلی شرکت مورد استفاده قرار بگیرند.

انواع دوربین های تحت شبکه آیریوژن

الگوریتم مورد استفاده برای هوشمند سازی دوربین های معمولی

اکثر الگوریتم های مورد استفاده در الحاقات هوشمند دوربین از تصاویر ضبط شده برای ایجاد یک پایگاه داده استفاده می کنند. این کار به سازمان ها کمک می کند تا با استفاده از یک راه ساده و ارزان پایگاه اطلاعات خود را گسترش داده و با تجزیه و تحلیل آنها روندهای موجود را شناسایی کنند.

در واقع دوربین به عنوان یک مرجع جمع آوری داده مورد استفاده قرار می گیرد. داده هایی که می توان آنها را تحلیل و برای پیش بینی رویدادهای آینده از آن استفاده کرد.

در یکی از الگوریتم های آنالیز تصاویر فیلم های به دست آمده از دوربین را به صورت فریم های مشخص بررسی می کنند. در هر فریم اشیا موجود در تصویر مشخص شده و رفتار آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. با مقایسه این رفتار نسبت به فریم های بعدی، امکان پیش بینی شی توسط الگوریتم فراهم می شود.

به‌عبارتی‌دیگر ورودی الگوریتم تمام فریم های یک ویدئو است. الگوریتم برای هر فریم به طور جداگانه تمام پیش‌بینی‌ ها را جستجو کرده و آنهایی را که ضریب اطمینانشان بیشتر از مقدار مشخص شده باشد ذخیره می کند.

 

استفاده از دوربین های هوشمند برای کنترل حرکت افراد و اشیا
کنترل حرکت افراد و اشیا با استفاده از دوربین مداربسته

 

قابلیت تشخیص حرکت در دوربین های مدار بسته

یکی از کاربردهای مهم آنالیز تصاویر تعیین جسم متحرک در تصویر است. در این الگوریتم فریم های یک ویدیو مورد بررسی قرار می گیرد.

در حالت عادی یعنی بدون حضور جسم متحرک، تمامی فریم ها ثابت و بدون تغییر هستند. در واقع هر فریم با فریم قبل از خود مقایسه شده و تفاوت آنها بررسی می شود.

بعد از ورود جسم متحرک به تصویر فریم ثبت شده با فریم های قبلی تفاوت پیدا می کند. این موضوع با حرکت جسم در طول تصویر مکرر تکرار شده و قسمت های متفاوت هر فریم به عنوان مسیر حرکت جسم مشخص می شود.

 

تشخیص حرکت در دوربین های مداربسته
سیستم مانیتورینگ دوربین مداربسته

 

قابلیت های مورد انتظار از الحاقات هوشمند برای دوربین های معمولی

الحاقات هوشمند می‌ توانند پس از آنالیز تصاویر دوربین موارد متعددی را مشخص کنند مواردی مانند:

تشخیص حرکت

شناسایی حرکت هرگونه شی یا موجود زنده در محیط و گزارش آن به سیستم

بررسی رفتار محیط

با استفاده از آنالیز تصاویر می توان رفتارهای افراد و اشیا مانند سرگردانی، رها شدن، رفتار مشکوک و مواردی از این دست را تشخیص داد.

تعیین هویت افراد

با استفاده از آنالیز تصاویر می توان چهره افراد را شناسایی کرد و آن را با چهره های موجود در پایگاه داده، جهت تعیین هویت، مقایسه کرد. همچنین با استفاده از این سیستم امکان تشخیص افراد غریبه و ثبت نشده در سیستم فراهم می شود.

قابلیت تشخیص صدا

علاوه بر تصویر می توان از صدای محیط به عنوان عامل اصلی استفاده کرد به طوری که بر مبنای آن پیام های هشدار ارسال شود.

کنترل دسترسی افراد

با استفاده از قابلیت تشخیص چهره و بررسی پایگاه داده از نظر میزان دسترسی کارمندان به هر قسمت، می توان از حضور افراد فاقد صلاحیت در مکان های غیر مجاز مطلع شد.

یکی از راه های هوشمند سازی دوربین استفاده از نرم افزارهای جانبی مانند CMS و VMS است. به کمک این نرم افزارها می توان یک سیستم مدیریت مرکزی برای دوربین ها ایجاد کرد. این نرم افزارها امکان مدیریت تصاویر را فراهم کرده و با آنالیز آنها عملکردهایی همچون تشخیص حرکت، ثبت تصاویر و ضبط آلارم را فراهم می کنند.

مورد بعدی استفاده از دوربین های مدار بسته تحت شبکه برای آنالیز تصاویر است. امکان اتصال این دوربین ها به شبکه اینترنت قابلیت استفاده از فن آوری اینترنت اشیا را برای تصاویر فراهم می کند. با استفاده از قواعد ماشین لرنینگ امکان آنالیز خودکار تصاویر فراهم شده و با استفاده از آن داده کاوی و ایجاد پایگاه داده هوشمند فراهم می شود.

آیریوژن

سوالات متداول

  • الگوریتم مورد استفاده برای هوشمند سازی دوربین چیست؟

اکثر الگوریتم های مورد استفاده در الحاقات هوشمند دوربین از تصاویر ضبط شده برای ایجاد یک پایگاه داده استفاده می کنند.

  • از الحاقات هوشمند برای انواع دوربین مدار بسته چه قابلیت هایی را می شود انتظار داشت؟

قابلیت تشخیص حرکت، بررسی رفتار محیط، تعیین هویت افراد، تشخیص صدا و کنترل دسترسی افراد از موارد مورد انتظار هستند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *