logo irivision
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

برای نصب دوربین مداربسته چه تجهیزاتی نیاز است؟

 

امروز استفاده از دوربین‌ های مداربسته برای تامین امنیت مکان‌ های مختلف از جمله ساختمان‌ های مسکونی، اداری، شرکت‌ ها، فروشگاه های بزرگ و … بسیار دیده می‌ شود. انواع مختلفی از دوربین‌ های مداربسته در مدل‌ ها و کاربردهای گوناگونی در بازار وجود دارد. این نوع دوربین‌ ها می‌ توانند سیگنال‌ های دریافتی از طریق لنز خود را به واسطه کابل‌ ها به دستگاه‌ های NVR منتقل کنند.

دوربین‌ های مداربسته شامل تجهیزات گوناگونی است تا بتواند کارایی لازم را داشته باشد. از رایج‌ترین این تجهیزات می‌توان به هارد دیسک، کابل اتصال، سوئیچ، نمایشگر تصویر، آداپتور، لنز، پروژکتور و رک اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی درباره دوربین مداربسته و تجهیزات مورد نیاز دوربین مداربسته در اختیار شما قرار دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی تجهیزات لازم برای نصب دوربین‌ های مداربسته

به کارگیری دوربین‌ های مداربسته بدون استفاده از تجهیزات مورد نیاز آن عملاً امکان‌ پذیر نیست. با توجه به اهمیت بسیار بالایی که دوربین‌ های مداربسته در حفظ امنیت مکان‌ های مختلف دارند، بهتر است از تجهیزات باکیفیتی برای نصب آنها استفاده کرد.

قبل از هر چیز برای نصب دوربین‌ های مداربسته باید با نوع آن آشنایی داشته باشید. زیرا انواع دوربین‌ های مداربسته دارای تکنولوژی‌ ها و کاربردهای مختلفی هستند. به طور مثال دوربین‌ ها در انواع بولت (دیواری)،  دام (سقفی) و اسپید دام (چرخشی) وجود دارد که هر کدام برای مکان‌ های معینی کاربرد دارد. در ادامه به معرفی برخی تجهیزات مهم و ضروری برای  دوربین‌ های مداربسته می‌ پردازیم:

  • هارد دیسک

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز دوربین مداربسته هارد دیسک است. کاربرد اصلی این قطعه نگهداری تصاویر ضبط شده از دوربین‌ های مداربسته است. بهتر است بر اساس نیاز خود ظرفیت هارد دیسک را انتخاب کنید. نصب هارد دیسک در داخل دستگاه‌ های NVR یا ذخیره‌ساز انجام می‌ شود.

این قطعه در حافظه‌ های مختلفی در بازار قابل خریداری است که می‌ توان بر اساس تعداد دوربین‌ های مداربسته نصب شده و کیفیت ضبط تصاویر میزان حافظه آن را انتخاب کرد. از دیگر موارد مهم برای انتخاب حافظه هارد دیسک تعداد روزهای مورد نیاز برای ذخیره سازی تصاویر دوربین‌ های مداربسته است.

  • کابل اتصال

از دیگر تجهیزات مورد نیاز دوربین مداربسته استفاده از کابل‌ های مناسب برای برق و دیتا است. برای انتقال تصاویر دوربین‌ های مداربسته به دستگاه‌ های NVR و همچنین استفاده از منبع تغذیه کابل‌ های اتصال لازم است. کابل‌ ها در دو نوع ترکیبی و کابل RG59 در بازار دیده می‌ شود.

توجه داشته باشید که اگر دوربین‌ های مداربسته دارای قابلیت POE هستند، دیگر نیازی به انجام کابل کشی برای انتقال تصاویر به ذخیره ساز نخواهد بود. در این حالت تامین تغذیه دوربین با استفاده از سوئیچ‌ هایی با قابلیت POE انجام خواهد گرفت. کیفیت تصاویر انتقالی از دوربین‌ های مداربسته تا حدود زیادی به کیفیت کابل‌ ها نیز بستگی دارد.

  • سوئیچ

این قطعه در واقع انتقال دهنده دیتا است و می‌ تواند برقرار کننده ارتباط بین اجزای دوربین مداربسته نیز باشد. برای انتخاب سوئیچ مناسب مورد نیاز خود باید به تعداد پورت‌ ها و پهنای باند توجه کنید. برخی از سوئیچ‌ های امروزی با داشتن قابلیت POE می‌ توانند در کنار انتقال اینترنت بین شبکه، منبع تغذیه مورد نیاز دوربین‌ ها را نیز تامین نمایند.

  • نمایشگر تصویر

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز دوربین مداربسته مانیتور یا نمایشگر تصویر است. از این دستگاه برای مشاهده تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌ های مداربسته و یا تصاویر ذخیره شده در دستگاه‌ های NVR استفاده می کنند. عوامل مختلفی برای خرید یک صفحه نمایشگر مورد نیاز تاثیر دارند.

برای انتخاب مانیتور در ابعاد مورد نیاز خود باید برخی فاکتورها از جمله فاصله مانیتور تا بیننده، تعداد دوربین‌ های نصب شده و رزولوشن تصاویر را مورد توجه قرار دهید. به طور مثال اگر دووربین‌ های مداربسته بیشتری برای مکان مورد نظر خود استفاده می‌ کنید، بهتر است از نمایشگرهایی با ابعاد بزرگتر استفاده کنید تا بتوانید تصاویر پخش شده از بخش‌ های مختلف را با وضوح و کیفیت بیشتری مشاهده نمایید.

  • میکروفون

امروز در بسیاری از دوربین‌ های مداربسته میکروفون داخلی و قابلیت ضبط صدا نیز مشاهده می‌ شود. در برخی دوربین‌ ها که این قابلیت وجود ندارد از میکروفون‌ های خارجی برای آنها استفاده می‌ شود. از نظر شکل ظاهری می‌ توان انواع دستگاه میکروفون در دوربین‌ های مداربسته را در انواع جعبه‌ ای، سوزنی و گلفی دسته‌ بندی نمود. از طرف دیگر این دستگاه‌ ها را براساس جهت‌ های ضبط صدا می‌ توان به میکروفون‌ های یک سویه و چند سویه تقسیم بندی کرد.

میکروفون به عنوان یکی از تجهیزات مهم دوربین‌ های مداربسته شناخته می‌ شود که قابلیت ضبط صداهای مکان مورد نظر را نیز به کاربران می‌ دهد. توجه به این نکته ضروری است که میکروفون به عنوان وسایل و تجهیزات اصلی دوربین‌ های مداربسته شناخته نمی‌ شود؛ بلکه می‌ توان بر اساس نیاز و برای ارتقای امنیت محیط از این دستگاه استفاده کرد.

  • لنز به کار رفته در دوربین مداربسته

اگر درباره تجهیزات دوربین مداربسته اطلاع کافی ندارید، ممکن است تصور کنید تمامی لنزها در این سیستم تصویری دارای عملکرد یکسانی هستند. در حالی که باید توجه داشته باشید که پیدا کردن لنز مناسب برای دوربین‌ های مداربسته یکی از عوامل کلیدی و مهم برای ضبط تصاویر  دوربین‌ ها می‌ باشد. خرید لنز مناسب می‌ تواند به شما در داشتن میدان دید بیشتر و واضح‌ تر در محدوده مورد نظارت خود کمک کند. ایجاد هماهنگ و تطابق در فاصله کانونی و میدان دید برای داشتن تصاویری با وضوح بالاتر بسیار ضروری است.

  • آداپتور

بهتر است تجهیزات سیستم‌ های صوتی را به طور مستقیم به برق شهری متصل نکنید. زیرا نوسانات برق ممکن است موجب اختلال در عملکرد سیستم ضبط و ذخیره سازی سیستم صوتی شود. برای جلوگیری از این کار بهتر است از محافظ‌ های برقی استفاده کنید.

همان طور که می‌ دانید به منظور راه‌ اندازی دوربین‌ های مداربسته برق ۱۲ ولت مورد نیاز است. بنابراین آداپتور یکی از تجهیزات مورد نیاز دوربین مداربسته است که برق ۲۲۰ ولت شهری را به برق ۱۲ ولت مورد نیاز دوربین‌ ها تبدیل می‌ نماید. البته توجه به این نکته ضروری است که برخی آداپتورها ولتاژ‌های دیگری از برق را نیز تولید می‌ کنند.

  • پروژکتور

نصب دوربین مداربسته در محیط‌ هایی با نور بسیار کم تصاویر واضحی از جزئیات رفت و آمد مکان مورد نظر را در اختیار کاربران قرار نخواهد داد. بنابراین استفاده از نورافکن‌ های مادون قرمز به عنوان یکی از تجهیزات مورد نیاز دوربین مداربسته حائز اهمیت است. از طرف دیگر دوربین‌ های مداربسته ساده دارای تکنولوژی LED مادون قرمز نیستند. در این حالت برای دریافت تصاویر واضح از تایم های شب و یا محیط‌ های کم نور می‌ توان از پروژکتورهای مادون قرمز در آن مکان استفاده کرد.

  • رک دوربین مداربسته

یکی از تجهیزاتی که استفاده از آن به عنوان تجهیزات دوربین مداربسته به صورت اختیاری است رک دوربین مداربسته می‌ باشد. این وسیله یک محفظه مستطیلی شکل است که علاوه بر لوازم جانبی دوربین‌ های مداربسته، می‌ توان آداپتور و سوئیچ را نیز در آن قرار داد. از این نظر یک ابزار کاربردی و جذاب تلقی می‌شود.

رک ها در ابعاد و اندازه های گوناگونی در بازار موجود هستند که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تجهیزات و لوازم جانبی سیستم‌ های تصویری می‌ تواند گزینه‌ ای عالی و مقرون به صرفه باشد. انواع مختلفی از مدل‌ های رک دوربین مداربسته در بازار قابل خریداری است که از جمله آنها می‌ توان به رک دیواری و رک ایستاده اشاره کرد.

سویچ  POE

سوئیچ POE که مخفف Power of Ethernet است فرایند استفاده از کابل‌ هایی است که به وسیله آن هم برق و هم دیتا تامین می‌ شود. با استفاده از POE می توانید دستگاه‌ ها را به شبکه وصل کرده و برق آن ها را توسط یک کابل تامین کنید. این سوئیچ ابزاری است که اطلاعات دریافتی از پورت‌ ها را می‌ گیرد و آن ها را انتقال می‌ دهد.

دستگاه NVR برای اینکه بتواند با شبکه POE اتصال برقرار کند باید یک سوئیچ POE و یک سوئیچ معمولی داشته باشد. تفاوت اصلی میان سوئیچ POE و سوئیچ‌ های معمولی، قابلیت دسترسی POE آن است. با پیشرفت دستگاه‌ های مدرن و تجهیزات جدید برای انتقال اطلاعات به کابل‌ های زیادی نیاز داریم. سوئیچ PoE به شما این امکان را می‌ دهد که به جای چند کابل از یک کابل استفاده کنید.

تفاوت سوئیچ POE و سوئیچ معمولی

سوئیچ‌ های POE به دلیل کارایی مناسبی که دارند برای استفاده در شبکه‌ های دوربین مداربسته بسیار مناسب می‌ باشد که برای تامین برق نیازمند کابل جداگانه‌ ای هستند. این سوئیچ‌ ها فقط می‌ توانند اطلاعات را منتقل کنند.

برای استفاده از دستگاه‌ هایی که دارای سوئیچ  POE هستند باید از انژکتور POE استفاده کرد. وظیفه اصلی این انژکتورها این است که با دریافت داده از کابل متصل به سوئیچ‌ های معمولی برق را تامین کرده و همزمان اطلاعات و انرژی را در اختیار دستگاه قرار داد. سوئیچ‌ های   POE نسبت به سوئیچ‌ های معمولی مزایای زیادی دارند که می‌ توان به برخی از آن ها اشاره کرد:

  • از تجهیزات شبکه در برابر مشکلات احتمالی و نوسانات برق محافظت کرده و موجب بالا بردن ایمنی آن می‌ شود.
  • نصب، راه‌ اندازی و گسترش شبکه را به دلیل قدرت و امکاناتی که دارد بسیار راحت می کند.
  • سوئیچ POE این امکان را به شبکه می‌ دهد که به جای استفاده از تعداد زیادی آداپتور از یک منبع تغذیه متمرکز و واحد برای تامین انرژی خود استفاده کند.
  • در این سیستم می‌ توان از یک منبع تغذیه اضطراری برای پشتیبانی از آن استفاده کرد و در صورت خارج کردن تجهیزات از مدار و راه‌ اندازی مجدد می‌ توان آن ها را تحت کنترل قرار داد.
  • این سوئیچ به دلیل قابلیت انعطاف پذیری که دارد می ‌تواند بدون ایجاد محدودیت در هر مکانی استفاده شود.

چرا باید از سوئیچ استفاده کنیم؟

به کارگیری کابل مستقیم برای دوربین‌ های مداربسته تا دستگاه‌ های NVR امکان‌ پذیر نخواهد بود. زیرا در چنین شرایطی افت سیگنال موجب جلوگیری از ارسال سیگنال‌ های مربوطه خواهد شد. استفاده از سوئیچ دوربین‌ های مداربسته می‌ تواند مشکل محدودیت طول کابل را به طور چشمگیری برطرف نماید. از طرف دیگر با استفاده از سوئیچ، کابل‌ های کمتری برای اتصال دوربین‌ های مداربسته به دستگاه NVR مورد نیاز است.

به این صورت که از سوئیچ‌ های مختلفی برای توزیع دوربین‌ ها در مکان تحت حفاظت استفاده شده و در نهایت با استفاده از یک کابل، سوئیچ به دستگاه NVR متصل خواهد شد. ساختار فیزیکی و شکل ظاهری سوئیچ‌ ها از تعدادی پورت تشکیل شده است که در سوئیچ‌ های مختلف تعداد پورت ها نیز با یکدیگر فرق دارد. به طور کلی سوئیچ‌ های معمولی شامل ۴ تا ۸ برد بوده و سوئیچ‌ های پیشرفته که در صنعت مورد استفاده قرار می‌ گیرند، دارای ۳۲ تا ۱۲۸ برد هستند.

قبل از خرید سوئیچ باید توان و تعداد بردهای آن را بر اساس نیاز خود بررسی نمایید. با استفاده از سوئیچ POE دیگر نیازی نیست تا برای هر دوربین مداربسته به صورت جدا کابل کشی انجام شود. زیرا برق دوربین‌ های مداربسته از طریق کابل شبکه به آنها می‌ رسد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره دوربین مداربسته و تجهیزات مورد نیاز آن در اختیار شما قرار دهیم. دستگاه‌ های NVR یا سوئیچ POE یکی از مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین تجهیزاتی هستند که پس از نصب سیستم نظارت تصویری باید از آن استفاده کرد. زیرا دوربین‌ های مداربسته تنها قابلیت ضبط تصاویر را دارند. بنابراین برای ذخیره کردن تصاویر دریافتی باید از دستگاه‌ های NVR یا همان ذخیره‌ساز استفاده کرد. علاوه بر دستگاه‌ های NVR تجهیزات دیگری نیز برای نصب دوربین‌ های مداربسته نیاز است. از جمله این تجهیزات می‌ توان به هارد دیسک، کابل اتصال، سوئیچ، نمایشگر تصویر و میکروفون اشاره کرد.

امروزه به کارگیری سوئیچ POE با دارا بودن امکانات مختلفی  راه‌ اندازی دوربین‌ های مداربسته را راحت‌ تر کرده است. عملکرد بسیار بالا در کنار قیمت مقرون به صرفه موجب شده تا بسیاری از کاربران از سوئیچ POE استفاده کنند. زیرا با به کارگیری سوئیچ دیگر نیازی به صرف هزینه های اضافی برای کابل کشی نخواهد بود. سوئیچ‌ های مختلفی در بازار وجود دارد که با توجه به نیاز خود می‌ توانید آنها را در تعداد پورت مورد نیاز خود تهیه کنید. از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *